Και τι είναι η Αναγέννηση; Μα τι άλλο εκτός από το να ξαναγράψουμε τους μύθους μας και να ξαναερμηνεύσουμε τις αλληγορίες μας. Λειτουργίες που δεν μπορούν να ευοδωθούν με έναν στρατό μαυροφόρων πάνω από το κεφάλι μας. Για να τους ξεφορτωθούμε αρκεί να τους στερήσουμε την πηγή της δύναμής τους, ρίχνοντας φως στα πανάρχαιά τους ψέματα. Την ιστορικότητα του Χριστού, την εσχατολογική ανάσταση των σωμάτων, την αιώνια κόλαση/ τιμωρία μιας στιγμιαίας απειθαρχίας και μερικές ακόμη ανυπόστατες τερατολογίες. Αν γίνουν αυτά δεν θα τολμούν πλέον να έχουν λόγο για την κοινωνική, οικογενειακή και σεξουαλική μας ζωή και μοιραία θα καταστούν άχρηστοι σ’ αυτούς που εδώ και αιώνες χρησίμευαν σαν εργαλείο άσκησης τρόμου και καταπίεσης.

Οι νυχτερινοί να φεύγουν, αλλάζουμε βάρδια. Δεν ξέρουμε ποιοι θα είναι οι καινούργιοι. Το πρόβλημά μας δεν είναι αυτοί. Είναι το μικρό δημιουργικό κενό, ο μετεωρισμός ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο, είναι αυτό που, εν τέλει, πυροδοτεί την θρυαλλίδα της Ιστορίας.

Σάββατο, 31 Μαΐου 2014

Οι πολιτικές εκδοχές του Ιστορικισμού

Τι γλώσσα μιλούσε ο Ιησούς;

«Ο Ιησούς ήταν εδώ, σε αυτή τη γη. Μιλούσε εβραϊκά» είπε ο Νετανιάχου στον Πάπα. «Αραμαϊκά» παρενέβη ο Πάπας. «Μιλούσε αραμαϊκά, αλλά ήξερε εβραϊκά» ανταπάντησε ο Νετανιάχου.

Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ «λογομάχησε» με τον Πάπα σχετικά με το ποια γλώσσα θα μπορούσε να μιλά ο Ιησούς.
Γεγονός είναι ότι χρησιμοποιούσαν πολλές γλώσσες σε χώρους όπου έζησε ο Ιησούς. «Ο Ιησούς ήταν εδώ, σε αυτή τη γη. Μιλούσε εβραϊκά» είπε ο Νετανιάχου στον Πάπα σε μια δημόσια συνάντηση στην Ιερουσαλήμ. «Αραμαϊκά» παρενέβη ο Πάπας. «Μιλούσε αραμαϊκά, αλλά ήξερε εβραϊκά» ανταπάντησε ο Νετανιάχου. Είναι ευρέως αποδεκτό ότι ο Ιησούς υπήρχε, αν και η ιστορικότητα των γεγονότων της ζωής του εξακολουθεί να συζητείται ευρέως. Οι γλωσσολόγοι ιστορικοί μπορεί να ρίξουν φως στο θέμα.
 
Τόσο ο Πάπας όσο και ο Ισραηλινός πρωθυπουργός έχουν δίκιο, λέει ο Δρ Sebastian Brock, ειδικός στην Αραμαϊκή γλώσσα στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, αλλά ήταν σημαντικό ο Νετανιάχου να διευκρινίσει. Η εβραϊκή ήταν η γλώσσα των λογίων και των γραφών. Αλλά η «καθημερινή» ομιλούμενη γλώσσα του Ιησού θα ήταν τα αραμαϊκά. Οι περισσότεροι μελετητές της Βίβλου λένε ότι μιλούσε αραμαϊκά στην Αγία Γραφή. Αυτή είναι η γλώσσα που χρησιμοποίησε ο Μελ Γκίμπσον στα Πάθη του Χριστού, αν και δεν συναντώνται όλες οι λέξεις στην αραμαϊκή του 1ου αιώνα.
Τα αραβικά έφτασαν αργότερα στην Παλαιστίνη. Αλλά τα Λατινικά και τα Ελληνικά ήταν συνηθισμένα στην εποχή του Ιησού. Είναι απίθανο ο Ιησούς να γνώριζε λατινικά πέρα από λίγες λέξεις, λέει ο Jonathan Katz, καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Ήταν η γλώσσα του δικαίου και του ρωμαϊκού στρατού και ο Ιησούς ήταν απίθανο να είναι εξοικειωμένος με το λεξιλόγιο αυτών των κόσμων. Ελληνικά είναι λίγο πιο πιθανό. Ήταν η lingua franca της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας - που χρησιμοποιούταν από τους μη στρατιωτικούς διοικητές. Και υπήρχαν οι πόλεις της Δεκαπόλεως, κυρίως στην Ιορδανία, όπου κυριαρχούσαν η ελληνική γλώσσα και ο πολιτισμός. Έτσι, ο Ιησούς θα μπορούσε πιθανότατα να γνωρίζει λίγα ελληνικά, αν και το πιθανότερο είναι όχι και τόσο καλά, υποστηρίζει ο Katz.
Δεν υπάρχει καμία σαφής ένδειξη ότι ο Ιησούς θα μπορούσε να γράψει σε οποιαδήποτε γλώσσα, λέει ο Brock. Στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη γράφει στη σκόνη, αλλά αυτό είναι μόνο ένας λογαριασμός. Και δεν ξέρουμε σε ποια γλώσσα ήταν. Ο Ιησούς μπορεί επίσης να έκανε ένα σχέδιο και να μην έγραφε, υποστηρίζει ο Brock. 

http://www.bbc.com/news/blogs-magazine-monitor-27587230

Σημείωση του Blogger: Ηρεμία παιδιά. Επί τρεις αιώνες δεν ήταν παρά ένα συμβολικό (μυθιστορηματικό) πρόσωπο. Στις αρχές του τέταρτου αιώνα και μετά έναν καταστροφικό από πλευράς κλιματικής αλλαγής τρίτο αιώνα έπρεπε κάπως να κρατηθούν οι δουλοπάροικοι στα χωράφια. Η βία δεν αρκούσε και ήταν ακριβή. Τότε εφευρέθηκε ένα χρήσιμο ψέμα που σήμερα το ονομάζουμε Χριστιανισμό. Όσο για το "ευρέως αποδεκτό" αφήστε το καλύτερα. Ένα διαχρονικό ψέμα εξακολουθεί να είναι χρήσιμο για την εξουσία. Αναμφισβήτητη περιουσία θα έλεγε κανείς.  Εξ άλλου κατά τον Μακιαβέλι οι τρόποι να ασκείς διοίκηση είναι δύο: η βία και το ψέμα.   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου